RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Pemulihan Khas
Bil. Murid : 15 orang
Tajuk : Kelas Sani
Tarikh : 19 Mei 2011
Masa : 60 minit
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat;
i. Mengeja dan menyebut lima perkataan kv + kv dengan betul.
ii. Membaca sekurang-kurang 3 perkataan semasa aktiviti kumpulan dengan betul.
iii. Mengisi suku kata awlan atau akhiran sekurang-kurangnya untuk lima perkataan kv +kv dalam lembaran kerja dengan betul.
Kemahiran :
5.4 Mengisi suku kata awalan atau akhiran berdasarkan gambar.
5.5 Menulis perkataan berdasarkan gambar.
Kemahiran Bahasa : Mendengar, membaca dan menulis.
Sistem Bahasa : Kosa kata: dadu, foto, buku, bola, meja, baju, sudu, topi .
Ilmu : Sains, Kesihatan
Nilai : kasih sayang, bertanggungjawab, menghargai, kerjasama,
dan bersyukur.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir : mencirikan, menjana idea dan menerangkan sebab.
Kemahiran Belajar : mengeja, menyebut, mengisi teka silangkata dan menulis..
Kecerdasan Pelbagai : kontekstual, interpersonal, verbal-linguistik, rentak irama dan naturalis.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid boleh mengeja perkataan KV + KV melibatkan anggota badan dan tahu fungsi anggota yang dieja dalam pelajaran lepas.
Bahan Bantu Belajar : Bahan maujud ( foto, buku, dadu) Komputer, LCD, kad gambar, kad suku kata, kad teka silang kata dan lembaran kerja.
Langkah/Masa | Isi Pelajaran | Strategi Pengajaran dan Pembelajaran | Media Pengajaran | |
Guru | Murid | |||
Set Induksi (5 minit) | Lagu suku kata kv bu bu bu ku ku ku bu ku bu ku bu ku | Guru bersoaljawab dengan murid mengenai isi yang ada di dalam kotak misteri. Guru meminta 2 orang murid mengeluarkan barang yang ada di dalam kotak. | Murid meneka apa yang ada di dalam kotak misteri. Wakil murid mengeluarkan barang yang ada dalam kotak dan menunjukkan kepada kawan-kawan. | Kotak Misteri dadu foto buku LCD Kmputer |
Langkah 1 (15 minit ) | Perkataan buku, foto, dadu, topi, meja | Guru mengaitkan tajuk pelajaran hari ini dengan benda maujud yang ada di dalam kotak misteri. Guru mengeluarkan dadu dan minta murid menyebut suku kata awalan dan akhiran. Guru meminta murid mengeluarkan buku dan minta murid lain menyebut suku kata awalan dan akhiran. Guru meminta murid mengeja dan menyebut suku kata awalan dan akhiran sambil menunjukkan kad sukukata. Guru meminta murid menyebut suku kata awalan dan akhiran secara individu dan kumpulan. | Murid menyebut suka kata awalan dan akhiran perkataan dadu. Seorang murid mengeluarkan buku dan menunjukkan buku kepada murid-murid lain.Murid lain menyebut suku kata awalan dan akhiran buku. Murid mengeja dan menyebut suku kata awalan dan akhiran berdasarkan gambar. Murid mengeja dan menyebut perkataan secara individu dan kumpulan. | dadu buku foto kad gambar -topi -meja Kad suku kata |
Langkah 2 ( 15 minit ) | Lembaran kerja | Guru mengedarkan lembaran kerja. Guru menerangkan kepada murid agar mengisi suku kata awalanatau atau akhiran berpandukan gambar. | Murid meneliti lembaran kerja yang diedarkan. Murid mengisi suku kata awalan atau akhiran berdasarkan gambar. | Lembaran kerja |
Langkah 3 (20 minit) | Kumpulan Waja bahu, dagu, siku, dahi ,kaki Kumpulan Wira buku, topi, dadu, foto, guli Kumpulan Saga Topi, feri, jari | Guru mengedarkan bahan untuk aktiviti kumpulan. Guru memberi arahan kepada setiap kumpulan apa yang mereka perlu lakukan. Guru menekankan agar setiap kumpulan bekerjasama untuk menyiapkan tugasan. Guru meminta wakil murid membentangkan hasil tugasan. Memberi peneguhan dan teguran untuk semua hasil kerja kumpulan. | Murid berada dalam kumpulan Kumpulan Waja Mengisi teka silangkata Kumpulan Wira Memadan suku kata awal dan akhir untuk membentuk perkataan berdasarkan gambar. Kumpulan Saga Menyatukan huruf membentuk perkataan berdasarkan gambar. Wakil kumpulan membentang hasil kerja kumpulan . | Carta Teka Silang kata Kad aktiviti, keratan suku kata dan gambar Kad gambar, huruf |
Penutup ( 5 minit) | Kuiz ejaan | Guru menyebut perkataaan dan meminta murid mengeja perkataan tersebut. Guru memberi ganjaran bunga telur kepada murid yang dapat mengeja dengan tepat dan memberi motivasi kepada murid lainuntuk menjawab dalam pelajaran akan datang. | Murid mengangkat tangan dan mengeja perkataan yang disebut oleh guru. Murid yang Berjaya mengeja dengan tepat mendapat ganjaran daripada guru. |
Refleksi :
Pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dan murid belajar dalam suasana ceria. 13 orang murid dapat mencapai objektif yang dirancang. Namun terdapat dua orang murid perlu diberi bimbingan khas kepada mereka agar mereka juga dapat mencapai semua objektif yang guru rancang. Mereka hnya menguasai bahagian lisan sahaja.